
 

                                                                                  Warszawa, 5 sierpnia 2019 r.  

 

Pani Monika Potocka  

Rzecznik Praw Lekarza                                                                                                                   

Okręgowej Izby Lekarskiej w Warszawie 

 

Szanowna Pani, 

 

Jako Rzecznik Praw Lekarza poinformowała Pani REM o „rażącym zaniedbaniu 

rzetelności dziennikarskiej” przez Piotra Sułka, autora reportażu w programie 

TVP1 „Alarm” z 24 czerwca 2019r.  

Zdaniem Rzecznika, występującego w imieniu Okręgowej Izby Lekarskiej w 

Warszawie, w reportażu zostały naruszone „zasady obiektywizmu oraz prawdy 

poprzez poprowadzenie narracji autora programu w taki sposób, iż nie 

relacjonuje on różnych punktów widzenia, a przedstawia jedynie poglądy 

ruchów antyszczepionkowych (…) oraz pogląd rodziny zmarłego dziecka”.  

Matka przez pół roku odmawiała zgody na odłączenie dziecka od aparatury 

podtrzymującej życie, choć lekarze stwierdzili śmierć mózgu. 18 czerwca 2019 

r. aparatura została wyłączona. Poza matką chłopca, swoje opinie w reportażu 

przedstawili także: ciotka zmarłego dziecka, rzecznik szpitala, karmelita Jan 

Malicki, Rzecznik Praw Pacjenta Jakub Gołąb, Iwo Wilczura z „Super 

Expressu”, mecenas rodziny chłopca Arkadiusz Tetela.  

„Po śmierci Szymona głównym celem rodziców jest znalezienie przyczyny 

błyskawicznego pogorszenia stanu zdrowia ich dziecka”, stwierdził autor 

reportażu. Na ten temat wypowiadali się: wujek Szymona, rzecznik Głównego 

Inspektoratu Farmaceutycznego, mecenas Tetela, Justyna Socha ze 

Stowarzyszenia STOP NOP. Prowadzący program Jacek Łęski zapowiedział 

powrót do sprawy, gdy będą znane ustalenia Głównego Inspektora 

Farmaceutycznego.  



Analizując reportaż REM nie stwierdziła, by

punkty widzenia na przedstawianą sprawę.

opinii lekarzy. Odmowa komentarza przez 

usprawiedliwia, ponieważ

wymagało nawet „wszelkich starań” wymaganych przez zasadę

Etycznej Mediów.  

Wystarczyło sprawdzenie w internecie, gdzie było oświadczenie 

Zdrowia z 18 czerwca („zrobiono wszystko, co w ludzkiej mocy, żeby uratować 

Szymona”), a także informacja 

Szymonkuwalcz), skąd reporter użył zdjęć:

genetycznych, które jasno stwierdzają

BP2, którego nie mają rodzice. Badanie zostało zlecone przy podejrzeniu 

choroby mitochondrialnej, metabolicznej, degeneracyjnej 

ostre zapalenie mózgu”. Była wreszcie możliwość zapytania o sprawę 

Krajowego Konsultanta w dziedzinie zdrowia publicznego, na co wskazuje 

wnoszący skargę.  

REM podziela zatem zdanie skarżące

naruszeń zasad prawdy i obiektywizmu poprzez jednostronne przedstawienie 

sprawy śmierci Szymona z Radomia

pierwszeństwa dobra odbiorcy, czyli nadrzędności praw widzów nad prawami 

autora reportażu. Nie ulega bowiem wątpliwości, że ws

ruchy antyszczepionkowe stanowią realne zagrożeni

co także podnosi w swoim liście skarżący. 

Zapowiedź powrotu do tematu tworzy możliwość naprawienia choć w części 

poczynionych szkód. REM wyraża nadzieję, że 

skorzysta z tej szansy. 

 

W imieniu REM, 

Andrzej Krajewski,  

członek REM 

Analizując reportaż REM nie stwierdziła, by Piotr Sułek przedstawił różne 

nia na przedstawianą sprawę. Co więcej: nie było w reportażu 

Odmowa komentarza przez rzecznika szpitala tego

ponieważ znalezienie innych informacji medycznych 

„wszelkich starań” wymaganych przez zasadę 

Wystarczyło sprawdzenie w internecie, gdzie było oświadczenie 

drowia z 18 czerwca („zrobiono wszystko, co w ludzkiej mocy, żeby uratować 

a także informacja jego rodziców na Facebooku (profil 

), skąd reporter użył zdjęć: „Dostaliśmy wyniki badań 

genetycznych, które jasno stwierdzają, że Szymonek ma mutację

rodzice. Badanie zostało zlecone przy podejrzeniu 

choroby mitochondrialnej, metabolicznej, degeneracyjnej - która spowodowała 

Była wreszcie możliwość zapytania o sprawę 

onsultanta w dziedzinie zdrowia publicznego, na co wskazuje 

danie skarżącego, że autor reportażu dopuścił się 

d prawdy i obiektywizmu poprzez jednostronne przedstawienie 

śmierci Szymona z Radomia. Ponadto Piotr Sułek naruszył

pierwszeństwa dobra odbiorcy, czyli nadrzędności praw widzów nad prawami 

reportażu. Nie ulega bowiem wątpliwości, że wsparte sprawą Szymona 

ruchy antyszczepionkowe stanowią realne zagrożenie dla zdrowia publicznego, 

co także podnosi w swoim liście skarżący.  

Zapowiedź powrotu do tematu tworzy możliwość naprawienia choć w części 

REM wyraża nadzieję, że program „Alarm” 

 

przedstawił różne 

Co więcej: nie było w reportażu 

tego nie 

medycznych nie 

 prawdy Karty 

Wystarczyło sprawdzenie w internecie, gdzie było oświadczenie Ministra 

drowia z 18 czerwca („zrobiono wszystko, co w ludzkiej mocy, żeby uratować 

(profil 

„Dostaliśmy wyniki badań 

ę genu RAN 

rodzice. Badanie zostało zlecone przy podejrzeniu 

tóra spowodowała 

Była wreszcie możliwość zapytania o sprawę 

onsultanta w dziedzinie zdrowia publicznego, na co wskazuje 

dopuścił się 

d prawdy i obiektywizmu poprzez jednostronne przedstawienie 

naruszył zasadę 

pierwszeństwa dobra odbiorcy, czyli nadrzędności praw widzów nad prawami 

sprawą Szymona 

dla zdrowia publicznego, 

Zapowiedź powrotu do tematu tworzy możliwość naprawienia choć w części 

rogram „Alarm” TVP1 


