
 

 

                                                                                                                          Warszawa, 31 sierpnia 2015 r. 

 

Płk JACEK SOŃTA                                                                                                                                            
Rzecznik Prasowy                                                                                                                     
Ministerstwa Obrony Narodowej                                                                                                
ul. Klonowa 1, 00-909 Warszawa 

 

Szanowny Panie Pułkowniku, 

 

W skardze do Rady Etyki Mediów z 14 bm. stwierdza Pan, iż Ministerstwo Obrony 
Narodowej zwróciło się do redakcji „Wprost” o sprostowanie uznanych przez ministerstwo za 
nieprawdziwe informacji „na temat postępowania na dostawę śmigłowców wielozadaniowych 
dla Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”, zamieszczonych przez ten tygodnik. Wskazuje 
Pan, iż Tomasz Wróblewski, redaktor naczelny „Wprost”, pełni również funkcję wiceprezesa  
Fundacji Warsaw Enterprise Institute (WEI) „prowadzącej jednocześnie działalność 
gospodarczą”. Zwraca Pan uwagę na to, iż od września 2014 r. do kwietnia br. red. 
Wróblewski, jako wiceprezes WEI współpracował tam z panem Andrzejem Talagą, wówczas 
także wiceprezesem WEI, a obecnie, p. Talaga, dyrektor w PZL Mielec, jest  jednym z 
ekspertów tej Fundacji.  

PZL Mielec - trzeba dodać - był jednym z uczestników przetargu MON na helikoptery i jego 
oferta została odrzucona. W swojej skardze pisze Pan, że „Pan Tomasz Wróblewski i tygodnik 
Wprost atakują rozstrzygnięcia niekorzystne dla PZL Mielec i starają się wpływać na opinię 
publiczną, nie ujawniając swoich powiązań biznesowych z oferentem”. Prosi Pan REM o 
ocenę, „czy sytuacja nieujawnionych czytelnikom związków biznesowych nie narusza 
etycznych standardów zawodu dziennikarza”. 

REM wnikliwie rozpatrzyła Pańską skargę, koncentrując uwagę zwłaszcza na podniesionym 
w niej zarzucie nieujawnionych „powiązań biznesowych (tygodnika Wprost i redaktora 
naczelnego) z oferentem (czyli PZL Mielec)”. Jego podstawą, jak wynika z Pańskiej skargi, 
jest założenie, iż fakt, że dyrektor PZL Mielec, niewątpliwie zainteresowany podważeniem 
niepomyślnej dla tej firmy decyzji MON, był najpierw - wspólnie z red. Wróblewskim - 
członkiem zarządu Fundacji WEI, a teraz jest jednym z jej ekspertów (także obok red. 
Wróblewskiego), oznacza „powiązania biznesowe” redakcji i jej szefa z niezadowoloną z 
wyniku przetargu firmą.  

REM przypomina, że wiarygodność dziennikarza i tytułu medialnego - z trudem 
budowana i łatwa do utracenia - wymaga niepodważalnego zaufania czytelników 
(słuchaczy, telewidzów), którzy oczekują, że autor informacji lub komentarza będzie się 
kierował dobrem ogółu i interesem publicznym. REM stwierdza, że pragnąc przestrzegać 
zawartej w Karcie Etycznej Mediów zasady obiektywizmu dziennikarz, zwłaszcza zaś 
redaktor naczelny, nie powinien czynnie angażować się w poza dziennikarskie 
przedsięwzięcia, które mogą ten obiektywizm podważać. Dotyczy to, zdaniem REM, 



zwłaszcza takiej działalności gospodarczej, której efektem - jak w przypadku fundacji, o 
jakiej mówi skarga MON - są opracowania lub stanowiska mogące być przez firmy 
komercyjne wykorzystywane dla potrzeb public relations lub lobbingu.  

Rada Etyki Mediów nie znalazła jednak podstaw dla podniesionego w skardze zarzutu. 
Wspólne członkostwo red. Wróblewskiego i p. Talagi, najpierw w kilkuosobowym zarządzie 
Fundacji WEI a dziś w dwunastoosobowym gronie jej ekspertów różnych dziedzin 
gospodarki, nauki i życia publicznego, nie uzasadnia, zdaniem REM, sugestii, iż członkowie 
organów Fundacji „zarażają się” wzajemnie swymi poglądami, czyli że indywidualne opinie 
jednych z nich odzwierciedlają opinie (i interesy) drugich. REM nie podziela więc będącego 
podstawą skargi przeświadczenia, iż działalność w tej samej fundacji stanowi wytknięte w 
skardze „powiązania biznesowe”. 

Zgodnie z zasadami postępowania REM, z rozpatrywania skargi wyłączyła się red. Helena 
Kowalik, jako autorka współpracująca z tygodnikiem „Wprost”, którego skarga dotyczy. 

W imieniu REM 

Ryszard Bańkowicz                                                                                                              
Przewodniczący  

 


