
 
 

Nagonka „Wiadomości” TVP na marszałka Grodzkiego.  

Oświadczenie REM 

 

 
Pani Anna Szczepańska zwróciła się do REM o opinię dotyczącą materiałów „Wiadomości” 
TVP z 3 i 6 stycznia 2020 r. na temat marszałka Senatu, prof. Tomasza Grodzkiego. Jej 
zdaniem naruszają one zasady obiektywizmu, wolności i odpowiedzialności, szacunku i 
tolerancji a także domniemanie niewinności oraz zachęcają do samosądu.  
 
3 stycznia przedstawiono w „Wiadomościach” wyniki sondażu pracowni Social Changes dla 
wPolityce.pl z pytaniem: „Czy wierzy Pan/Pani, że Tomasz Grodzki przyjmował łapówki?”.  
6 stycznia „Wiadomości” reklamowały akcję „Gazety Polskiej”, polegającą na wysłaniu do 
Kancelarii Senatu załączonej do tygodnika koperty i banknotu z wizerunkiem marszałka, żeby 
– jak stwierdził redaktor naczelny „GP” – marszałek Grodzki „dostał to, co najbardziej lubi”.  

REM zapoznała się także z częścią innych materiałów „Wiadomości” TVP dotyczących 
marszałka Senatu. Od 1 do 9 stycznia było ich 10, po dwa 8 i 9 stycznia; trwały łącznie ponad 
28 minut. Marszałek Grodzki wypowiadał się w nich przez 1 min.45 sek. W pozostałym 
czasie był oskarżany, poczynając od zapowiedzi i belek tematów: 

„Seria oskarżeń wobec Tomasza Grodzkiego” (2 stycznia); „Świadkowie: Grodzki brał 
łapówki” (3 stycznia); „Tomasz Grodzki w ogniu oskarżeń o korupcję” (4 stycznia); 
„Kontrowersyjna podróż marszałka Senatu” (5 stycznia); „Opozycja kosztem polskiej racji 
stanu” (6 stycznia); „Były UB-ek broni Grodzkiego” (7 stycznia); „Misja zagranica czyli 
Grodzki w Brukseli” i „Kolejna osoba oskarża marszałka Senatu” (8 stycznia); „Opozycja 
prosi o pomoc zza granicy” i „Marszałek Senatu brał łapówki?” (9 stycznia).  
 
Z wyjątkiem pierwszej oskarżającej, prof. Agnieszki Popieli, pozostałe osoby zgłaszające 
zarzuty korupcyjne wobec marszałka Grodzkiego miały zmieniony głos i występowały tylko 
pod imieniem lub całkowicie anonimowo: pan Romuald, pani Józefa, pan Henryk, córka 
pacjenta, anonim (1500), anonim (3000). Ich oskarżenia powtarzane były codziennie, w 
kolejnych wydaniach „Wiadomości”. Zbierał je Tomasz Duklanowski z Radia Szczecin. Jego 
zdaniem oskarżyciele marszałka Grodzkiego boją się „szykan, które spotykają nas”, dlatego 
pozostają anonimowi. Przykładu szykan nie podał. „Wiadomości” zlustrowały natomiast jako 
UB-eka donoszącego na żonę, 90-letniego Tadeusza Staszczyka, który opowiedział o wizycie 
mężczyzny, oferującego mu 5 tys. zł. za oskarżenie dr Grodzkiego o łapownictwo.  
 
Wiceminister sprawiedliwości i rzecznik CBA wyjaśnili w „Wiadomościach”, że osoby 
zgłaszające udział w korupcji nie podlegają karze, o ile ujawnią jej okoliczności. Prokurator 
ze Szczecina oświadczył, że ma cztery przypadki korupcji w śledztwie dotyczącym marszałka 
Grodzkiego. 
 



Zdaniem REM materiały zgłoszone do oceny oraz przedstawione powyżej, emitow
„Wiadomościach” na temat m
prowadzenia w nich nagonki medialnej na wysokiego przedstawiciela Rzeczpospolitej 
Polskiej. 
 
Autorzy materiałów „Wiadomości”: Konrad Wąż, Maciej Sawicki, Dominik Cierpioł, 
Damian Diaz, Maksymilian Maszenda, Bartłomiej Graczak używali wobec marszałka 
Grodzkiego szkalujących określeń, takich jak: „skarży i donosi”, „mieni się arbitrem 
praworządności, a sam może mieć poważne problemy z prawem”; „straszy pozwami”; „nie 
potrafi samodzielnie przeprowadzić procesu legislacyjnego”. 
 
Nieprofesjonalne i nieetyczne było cytowanie badania opinii mało wiarygodnej placówki w 
sprawie, w której nie postawiono nawet zarzutów. Zaprzecza to domniemaniu niewinności, 
przysługującemu każdemu obywatelowi RP. 
 
Działaniem na szkodę spółki i polskiej racji stanu było propagowanie w głównym dzienniku 
TVP akcji promocyjnej prywatnego wydawcy, w której widoczny jest napis „United States of 
Stettin”.  
 
Jednostronność przekazu, brak materialnych d
powtarzaniu oskarżeń, stosowanie negatywnie nacechowanych określeń łamie wszystkie 
siedem zasad Karty Etycznej Mediów (prawdy, obiektywizmu, oddzielenia informacji od 
komentarza, uczciwości, szacunku i tolerancji, pierwszeństwa dobra odbior
odpowiedzialności).  
 
Materiały „Wiadomości” są także sprzeczne z obowiązkiem zapewnienia w mediach 
publicznych „pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności” wymienionych w art. 21 
ustawy o radiofonii i telewizji, spoczywającym 
 
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, której Konstytucja powierza zadanie „stania na straży 
wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji” 
powinna potępić tę nagonkę.   
 
W imieniu Rady Etyki Mediów
 
Andrzej Krajewski 

Członek REM 
 
Warszawa, 12 stycznia 2020 r.

Zdaniem REM materiały zgłoszone do oceny oraz przedstawione powyżej, emitow
arszałka Senatu tylko od początku 2020 roku, do

prowadzenia w nich nagonki medialnej na wysokiego przedstawiciela Rzeczpospolitej 

Autorzy materiałów „Wiadomości”: Konrad Wąż, Maciej Sawicki, Dominik Cierpioł, 
Damian Diaz, Maksymilian Maszenda, Bartłomiej Graczak używali wobec marszałka 
Grodzkiego szkalujących określeń, takich jak: „skarży i donosi”, „mieni się arbitrem 
praworządności, a sam może mieć poważne problemy z prawem”; „straszy pozwami”; „nie 
potrafi samodzielnie przeprowadzić procesu legislacyjnego”.  

czne było cytowanie badania opinii mało wiarygodnej placówki w 
sprawie, w której nie postawiono nawet zarzutów. Zaprzecza to domniemaniu niewinności, 
przysługującemu każdemu obywatelowi RP.  

Działaniem na szkodę spółki i polskiej racji stanu było propagowanie w głównym dzienniku 
TVP akcji promocyjnej prywatnego wydawcy, w której widoczny jest napis „United States of 

Jednostronność przekazu, brak materialnych dowodów przestępstwa przy równoczesnym 
stosowanie negatywnie nacechowanych określeń łamie wszystkie 

siedem zasad Karty Etycznej Mediów (prawdy, obiektywizmu, oddzielenia informacji od 
komentarza, uczciwości, szacunku i tolerancji, pierwszeństwa dobra odbior

Materiały „Wiadomości” są także sprzeczne z obowiązkiem zapewnienia w mediach 
publicznych „pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności” wymienionych w art. 21 
ustawy o radiofonii i telewizji, spoczywającym na ich kierownictwie.  

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, której Konstytucja powierza zadanie „stania na straży 
wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji” 

 

ediów 

 

Warszawa, 12 stycznia 2020 r. 

Zdaniem REM materiały zgłoszone do oceny oraz przedstawione powyżej, emitowane w 
arszałka Senatu tylko od początku 2020 roku, dowodzą 

prowadzenia w nich nagonki medialnej na wysokiego przedstawiciela Rzeczpospolitej 

Autorzy materiałów „Wiadomości”: Konrad Wąż, Maciej Sawicki, Dominik Cierpioł, 
Damian Diaz, Maksymilian Maszenda, Bartłomiej Graczak używali wobec marszałka 
Grodzkiego szkalujących określeń, takich jak: „skarży i donosi”, „mieni się arbitrem 
praworządności, a sam może mieć poważne problemy z prawem”; „straszy pozwami”; „nie 

czne było cytowanie badania opinii mało wiarygodnej placówki w 
sprawie, w której nie postawiono nawet zarzutów. Zaprzecza to domniemaniu niewinności, 

Działaniem na szkodę spółki i polskiej racji stanu było propagowanie w głównym dzienniku 
TVP akcji promocyjnej prywatnego wydawcy, w której widoczny jest napis „United States of 

zy równoczesnym 
stosowanie negatywnie nacechowanych określeń łamie wszystkie 

siedem zasad Karty Etycznej Mediów (prawdy, obiektywizmu, oddzielenia informacji od 
komentarza, uczciwości, szacunku i tolerancji, pierwszeństwa dobra odbiorcy oraz wolności i 

Materiały „Wiadomości” są także sprzeczne z obowiązkiem zapewnienia w mediach 
publicznych „pluralizmu, bezstronności, wyważenia i niezależności” wymienionych w art. 21 

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji, której Konstytucja powierza zadanie „stania na straży 
wolności słowa, prawa do informacji oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji” 


