
 

 

Opinia REM w sprawie publikacji portalu myglogow.pl 

 

Rada Etyki Mediów otrzymała od Fundacji Dolnośląskie Centrum Praw Człowieka 
skargę  na dziennikarzy portalu myglogow.pl w związku z publikacją artykułu 
„Zwyrodnialec więził kobietę cztery lata! Była torturowana, gwałcona i głodzona”. 

Prezes zarządu fundacji, radca prawny Pan Radosz Pawlikowski, napisał do nas: 
Prawdopodobnie zanim jeszcze Policja i Prokuratura podjęły sprawę na skutek 
informacji przekazanej przez pracowników szpitala, do szpitala udał się 
dziennikarz portalu  myglogow.pl. Z informacji uzyskanych przez Fundację od 
Rzecznika Szpitala Powiatowego w Głogowie wynika, że dziennikarz portalu - 
prawdopodobnie bez zgody personelu szpitala - wszedł do sali szpitalnej, w której 
znajdowała się pokrzywdzona kobieta i przeprowadził z nią rozmowę, której treść, 
w tym także szczegółowy opis czynów dokonywanych na pokrzywdzonej, zamieścił 
następnie w przedmiotowej publikacji. Należy nadmienić, że stan psychiczny 
kobiety w żadnej mierze nie pozwalał na przeprowadzenie z nią wywiadu (…) nie 
pozwalał na uzyskanie od niej świadomej zgody na wywiad oraz wykonanie zdjęć, 
a następnie na autoryzację wywiadu. W przedmiotowym artykule zamieszczono 
wykonane pokrzywdzonej fotografie, przedstawiające ją m.in. na szpitalnym łóżku, 
a także obróconej tyłem. Wprawdzie fotografie te nie przedstawiają bezpośrednio 
twarzy pokrzywdzonej, jednak – w naszej ocenie - pozwalają w pewnym stopniu na 
identyfikację kobiety.  

Autor skargi zarzuca dziennikarzowi możliwość naruszenia dóbr osobistych 
(pokrzywdzonej) zgodnie z treścią art.12 ust.1 ustawy Prawo Prasowe. Opisywanie 
szczegółów przestępstwa seksualnego dokonanego na pokrzywdzonej na podstawie 
wywiadu przeprowadzonego z pokrzywdzoną znajdującą się w ciężkim stanie 
psychicznym, publikacja danych pozwalających na identyfikację pokrzywdzonej 
oraz jej częściowego wizerunku stanowi w naszej ocenie rażące naruszenie zasad, 
którymi powinni kierować się rzetelni dziennikarze w swojej misji i pracy. 

Rada Etyki Mediów  zapoznała się z przywołanym w skardze materiałem i 
zdjęciami, o których mówi autor, prześledziła obieg informacji o sprawie na 
innych portalach, bowiem w ciągu kilku godzin po publikacji można było 
informację opartą na  artykule w myglogow.pl znaleźć na kilkudziesięciu portalach 
m.in Do Rzeczy, Onet Wrocław, Wprost, Fakt, Radio Zet, Radio Eska,Wp.pl, 
Tygodnik Solidarność, Głos Wrocławski, Głos Wielkopolski, TVP Info, Gazeta.pl.  



Łukasz Kaźmierczak, redaktor naczelny portalu myglogow.pl,  udzielił też 
wywiadu dla Polsat News. 

Sprawa ujawniona przez portal myglogow.pl wstrząsnęła opinią publiczną. 

Rada Etyki Mediów zwraca uwagę, że zawarte w skardze zarzuty określone są jako 
zdarzenia „prawdopodobne”: „Prawdopodobnie zanim jeszcze Policja i 
Prokuratura…” „dziennikarz prawdopodobnie bez zgody  personelu szpitala” – i 
dotyczą zachowania dziennikarza, a więc okoliczności nie mających  znaczenia dla 
rozstrzygnięcia, czy doszło do naruszenia etyki dziennikarskiej. Naruszenie takie 
nastąpić może bowiem jedynie w publikacji (artykule, programie radiowym lub 
telewizyjnym itd.). REM stwierdza, iż redakcja portalu myglogow.pl i autor 
kwestionowanego artykułu nie naruszyli zasad  zapisanych w Karcie Etycznej 
Mediów. 

REM zwraca uwagę, że wiele portali nie tylko cytowało kwestionowany w skardze 
artykuł portalu myglogow.pl o przestępstwie na skrzywdzonej kobiecie, lecz 
przedstawiało też własne ustalenia, na przykład, że pokrzywdzona przerwała 
milczenie i opowiedziała o swoim koszmarze  innym pacjentkom szpitala. 

Również zarzut o możliwej identyfikacji ofiary przestępstwa na podstawie zdjęć na 
portalu myglogow.pl nie ma, zdaniem REM, uzasadnienia. Zresztą i  autor skargi 
stwierdza, że i on sam uważa, iż (zdjęcia) jedynie w pewnym stopniu, pozwalają na 
identyfikację, co podważa wagę tego zarzutu. 

Rada Etyki Mediów zwróciła jednak uwagę na fakt, że po artykule i zdjęciach z 
aresztowania gwałciciela znalazło się na portalu  pytanie do czytelników CO 
SĄDZISZ NA TEN TEMAT? Odpowiedzi można było udzielać emotikonami. 

 

Jest to stały element tego portalu, towarzyszący różnym, ważnym lub 
drugorzędnym informacjom. Ta infantylna ikonografia znalazła się na portalu 
myglogow.pl także przy kwestionowanym tekście, co stanowiło zachętę dla 
czytelników portalu (pytanych w ten sposób, czy horror więzionej i gwałconej 
kobiety smuci ich może, czy raczej bawi) do komentowania artykułu. 



Myglogow.pl zamieścił te komentarze, wyrażające emocjonalne opinie 
czytelników,  w formie  często naruszającej dobra osobiste wielu osób. Lepiej, 
zdaniem REM, uczyniłby rezygnując z zamieszczania komentarzy tej 
bulwersującej czytelników wiadomości, tak jak postąpiła część innych portali 
opisujących sprawę. 

Anonimowe komentarze w internecie (słowne czy graficzne) są przedmiotem 
analiz prawników. Dla jednych są przejawem wolności słowa, dla innych 
zagrożeniem dla praw i wolności innych osób. REM zapoznała się z wieloma 
wyrokami sądowymi dotyczącymi wpisów w internecie. Symbolicznie brzmi 
orzeczenie Sądu Apelacyjnego w Warszawie, który w wyroku w 2020 r. stwierdził, 
że wolność słowa kończy się tam, gdzie słowo zaczyna naruszać prawa chronione 
innego podmiotu.  

Rada Etyki Mediów analizuje materiały dziennikarskie. Zarządzanie komentarzami 
czytelników nie należy do czynności dziennikarskich. Niemniej analizowany 
przypadek skłania nas do przypomnienia, iż zapisana w Karcie Etycznej Mediów  
zasada wolności i odpowiedzialności - nakładająca na dziennikarzy, wydawców, 
producentów, nadawców odpowiedzialność za treść i formę przekazu oraz 
wynikające z nich konsekwencje dotyczy również portali internetowych. 

 

W imieniu Rady Etyki Mediów 

 

Krystyna Mokrosińska                                                                                                             
Członek REM 

 

Warszawa, 20 września 2024 r. 

 

 


